Aș fi putut alege un titlu mai spectaculos precum ”Cinci idei pentru repararea industriei muzicale”, dar veți vedea de ce cred că industria nu e stricată, de fapt. Și nici nu am cinci idei, am una singură. Iar industria nu trebuie reparată cum cred mulți melancolici!
Dacă am învățat un lucru după 6000 de articole despre muzică și tehnologie este că trecutul e bye-bye, iar viitorul este wow. Viitorul va fi cu totul altfel decât trecutul și noi toți ar trebui să înțelegem asta. Viitorul e diferit și asta e un lucru bun.
Artiști – Nu vom mai vinde CD-uri, obișnuiți-vă cu ideea. Fani – Nu se va naște un alt Michael Jackson și nici nu vom avea un alt Freddie Mercury. Antreprenori – Nu va mai fi la fel de ușor de făcut bani pentru unii dintre noi.
Care sunt veștile bune și ce legătura au toate acestea cu titlul articolului?
Ai răbdare că te dumiresc în curând…
Muzica va supraviețui [și trăiește bine-mersi] și fără CD-uri. Artiști geniali apar în continuare, trebuie doar să dai un search pe YouTube și îi vei găsi. Banii se fac greu pentru cei îngropați în trecut, dar se fac ușor pentru cei deschiși la minte [vezi niște exemple aici: artiști antreprenori și vlogger care face 7 milioane de dolari pe an].
Dar vremurile s-au schimbat, muzica s-a schimbat, noi ca oameni… ne-am schimbat. Cum se poate adapta industria muzicală [și în general industria creativă] la noua societate? Există o singură soluție, un singur răspuns la toate întrebările noastre?
Echipa din spatele site-ului american Eventbrite a făcut un studiu de curând și a extras câteva concluzii despre fanii muzicii online și modul în care noile generații consumă muzică.
Studiul se numește ”Valoarea descoperirii muzicii” [Value of Music Discovery] și dezvăluie mai multe lucruri interesante:
– fanii descoperă muzică nouă în continuare de la radio 68%, dar și folosind serviciile de streaming precum YouTube, Spotify, Deezer, Pandora – 42%
– streaming-ul audio duce la un consum mai mare a biletelor concertelor live – 51% din fani merg la concerte ale unor artiști descoperiți pe serviciile de mai sus
– social media ajută vânzarea de bilete – 57% din fani merg la concertele artiștilor descoperiți pe rețelele sociale
– concertele transformă publicul în fani adevărați – 74% din fani mai cumpără bilete la un artist descoperit la un festival muzical
Țineți minte aceste cifre și hai să trecem la raportul Berklee College of Music intitulat “Rethink Music – Music in the digital age” – iată recomandările lor pentru industria muzicală [am păstrat și varianta originală, în engleză, pentru claritate]:
1. “Fair Music” seal, similar to a fair trade certification, to encourage fair pay-out rates and protect creators – Un acord internațional pentru standardizarea recompensării creatorilor [deținătorilor de drepturi de autor] pentru a proteja artiștii într-o economie mondială fără granițe
2. Decentralized rights database, controlled by a nonprofit, that lowers the number of unclaimed royalty payments – o bază de date mondială a operelor muzicale, administrată de o asociație non-profit, care să adune într-un singur loc miliardele de informații necesare pentru folosirea unei melodii în diferite moduri, medii, scopuri și teritorii.
3. Blockchain technology, which powers Bitcoin and other cryptocurrencies, to manage and track online payments directly from fans to music creators – soluții digitale de recompensare directă a creatorilor, de către fani/consumatori/utilizatori
4. Education initiatives for all music creators regarding their rights and the operations of the industry – programe de informare și educație pentru creatori, pentru ca ei să înțeleagă noile realități ale lumii digitale dar și puterea pe care o au datorită acestei noi lumi.
Poți descărca raportul complet în format PDF de pe site-ul oficial Berklee.edu
Prima propunere a celebrei universități americane este una foarte ambițioasă, poate chiar utopică, pentru că trebuie să aduci la aceeași masă sute, dacă nu mii de entități care au câte un rol în acest ecosistem mondial: guverne, asociații de creatori, asociații de utilizatori, companii media și de tehnologie ș.a.m.d. Este o propunere dedicată în special creatorilor [autori de muzică, textieri, compozitori] și e mai puțin importantă pentru fani.
A doua propunere atinge o problemă care se discută de minim zece ani în Europa și Statele Unite, unde organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor s-au unit la nivel internațional și încearcă să creeze niște baze de date mondiale. Probabil vor mai trece 5-7 ani până când vom avea acces la aceste colecții imense, dar codurile ISMWC și ISRC sunt deja standarde in industria muzicală de mulți ani. Pentru operele digitale vom avea nevoie de ceva de genul Digital Music License despre care vorbeam într-un articol de acum 6 ani. Chiar dacă inițiativa Global Repertoire Database a fost oprită, visul a rămas și probabil altcineva își va face curaj să o ducă la bun sfârșit.
A patra propunere vorbește despre informare și educare… e o propunere de bun-simț, valabilă pentru profesioniștii din orice indsutrie, nu doar din industria muzicală. Nu voi insista acum pe acest subiect.
A treia propunere, cea referitoare la bitcoin este cea mai interesantă și este motivul pentru care m-am apucat să scriu acest articol.
De ce recomandă cea mai importantă universitate dedicată muzicii tehnologia blockchain?
Pentru că tehnologia blockchain este, după părerea mea cea mai importantă invenție tehnologică din ultimul deceniu.
Îmi cer scuze că folosesc termeni tehnici, fac o paranteză pentru cei care nu sunt la curent cu blockchain: celebra monedă virtuală Bitcoin folosește această tehnologie pentru a păstra și încripta informațiile necesare folosirii acestor ”bani digitali”. Sistemul este descentralizat și încriptat, spre deosebire de monedele ”adevărate” care sunt emise, controlate și reglementate de niște sisteme centralizate – băncile naționale ale statelor respective.
Această tehnologie se folosește de cele mai tari calități ale societății informatizate: Internetul ca platformă mondială de comunicare și transfer de date, tehnologia peer-to-peer, micro-plăți și plăți mobile, securitate și anonimitate, ubicuitate și transparență.
Succesul Bitcoin vine din folosirea tehnologiei blockchain în domeniul financiar iar rezultatele sunt revoluționare! Cine știe câte ceva despre bani virtuali și criptografie știe că nu folosesc cuvinte prea mari când mă refer la implicațiile Bitcoin. Se pare că nimic nu îl poate opri din cursa lui/lor de a schimba pentru totdeauna domeniul financiar!
Care este cealaltă industrie care a fost lovită puternic de Internet și care are nevoie de soluții? Yeap, industria muzicală.
Acest articol nu vine cu o soluție clară și definitivă… Nu știu CARE este soluția pentru viitorul industriei muzicale. Știu însă care NU este soluția: raportarea la trecut, melancolia după vremuri care nu mai vin, după modele de business care nu mai sunt viabile.
Un lucru pot să spun: industria muzicală nu va fi salvată :-) de o singură soluție.
Dați-mi voie să trec prin câteva idei/mituri care sunt la modă și să vă spun de ce nu pot fi acestea niște soluții reale:
1. Industria muzicală se va întoarce la vânzarea de CD-uri și viniluri pentru că fanii adevărați vor produse tangibile!
Nu, marea majoritate a ascultătorilor de muzică nu vor produse tangibile, vor să consume muzică în general. Unii, puțini, vor CD-ul sau vinil-ul. Alții vor să asculte radiouri în mașină și să meargă la concerte. Cei mai mulți vor să asculte muzica gratuit folosind servicii de streaming audio, pe smartphone. Oamenii au de unde alege, nu putem face o regulă și nu vom mai putea să-i obligăm să consume într-un singur mod.
2. Streaming-ul nu este o soluție pentru că Spotify, Apple, Google și Deezer plătesc puțin autorilor și artiștilor!
Nu, streaming-ul este necesar în ecosistemul muzical, pentru că ascultătorii VOR acest gen de muzică gratuită sau foarte ieftină [abonamente lunare de 4-10 euro pe lună]. Doar pentru că artiștii și casele de discuri nu sunt mulțumite de veniturile din aceste servicii asta nu înseamnă că streaming-ul va dispărea… Dimpotrivă, sunt milioane de fani noi în fiecare an care ascultă muzică în acest mod.
3. Artiștii vor muri de foame pentru că recompensarea autorilor, creatorilor și label-urilor este din ce în ce mai slabă!
Așa este, compensarea creatorilor este în scădere. Global, veniturile per creator vor merge din ce în ce mai jos. Acesta este rezultatul economiei globale, a vitezei informației digitale și a creșterii competiției, care duce la prețuri mai mici. Get used to it! Dar artiștii nu vor muri de foame, muzica nu va muri niciodată.
4. Artiștii vor trăi din concerte, acolo unde fanii plătesc bani din ce în ce mai mulți!
Faptul că o nișă a artiștilor face bani frumoși din concerte și turnee nu face ca regula asta să se aplice la toată industria. De fapt este doar excepția care confirmă regula! Doar artiștii care interpretează operele lor sau create de alții [adică instrumentiștii, cântăreții și actorii] pot pleca în turneu. Și, dintre aceștia, doar cei din muzica main-stream, comercială, la modă, în general din muzica pop. Și dintre aceștia doar cei americani în general, unde fanul are un nivel ridicat de trai. Vezi cât de mică este această nișă?
Autorii care compun muzică NU POT să meargă în turneu. Ei trăiesc din drepturi de autor… Care, vezi punctele 2 și 3 de mai sus sunt în picaj liber. Ei nu au soluția turneelor. La fel scriitorii, bloggerii, pictorii, sculptorii, regizorii și scenariștii.
Cântăreții de jazz, hip-hop, electro și alte stiluri mai puțin comerciale nu pot să trăiască din concerte. Chiar dacă au reprezentații periodice, nișele sunt foarte mici pentru a putea susține un business important.
Situația este și mai gravă în afara SUA și Vestul Europei: câți artiști jazz polonezi pot trăi exclusiv din concerte jazz, în limba lor natală? Câți artiști hip-hop sudanezi pot trăi din concerte? Câți chitariști rock din India pot trăi din concerte? Probabil 2-3% dintre ei, în cel mai bun caz.
Așa că statistica de mai sus publicată de Eventbrite arată bine, dar se referă la cei mai populari dintre cântăreții americani, nu la TOȚI artiștii, din toate țările și din toate genurile muzicale. Așadar nu e o soluție general valabilă întregii industrii.
5. Creatorii pot apela la fani care plătesc direct creatorului, prin intermediul platformelor online!
Sunt un mare fan al crowdfunding-ului și al site-urilor care oferă plăți directe către artiști, precum BandCamp, Patreon, ReverbNation, BeatPort. Dar concurența mondială este acerbă și crește în fiecare zi, iar costurile de promovare cresc și ele. Putem considera concurența ca fiind infinită, cu milioane de melodii noi publicate online în fiecare zi! Cei mai inspirați și mai ambițioși dintre artiști vor găsi un public online care să plătească pentru creațiile lor, dar spiritul antreprenorial nu se găsește în fiecare și acest spirit devine un filtru foarte dur.
Conceptul de ”direct-to-fan” este unul ofertant, dar până acum nu am văzut o platformă care să fie folositoare majorității creatorilor, nu doar celor mai cunoscuți dintre ei [cum este Amanda Palmer – un artist care și-a câștigat popularitatea în vechiul sistem, ca apoi să-l capitalizeze folosind noile tehnologii, sau Pomplamoose].
Acest concept de plăți direct către creator pare a fi o soluție în viitor. Trebuie totuși să ieșim din gândirea veche și să găsim modalități noi, actuale, 100% digitale și mobile, pentru a folosi conceptul ”direct-to-fan” într-un mod care să schimbe fundamental industria muzicală [și orice industrie creativă, precum fotografie și pictură, film artistic și documentar, jurnalism și blogging].
Vreau să fac un pariu acum:
Tehnologia blockchain/bitcoin va fi una dintre motoarele evoluției digitale din industria creativă. Va fi una dintre soluții. Cu siguranță nu va fi singura soluție, dar pariez că va face parte din viitorul muzicii.
Crezi că suntem departe de ziua în care Bitcoin-ul va fi moneda globală? Deja poți cumpăra produse cu Bitcoin folosind platforme românești precum Netopia Mobilpay, deja avem primul ATM Bitcoin în București, deja eBay pregătește terenul pentru acceptarea lui ca metodă de plată.
Dacă Atunci când umanitatea va folosi la scară mondială tehnologia blockchain creatorii și artiștii vor avea o oportunitate modernă și reală de monetizare a muncii lor.
E o oportunitate modernă pentru că Bitcoin este un copil al Prezentului, nu o adaptare al Trecutului. Și reală pentru că Bitcoin nu este al label-urilor ”avide de bani”, al guvernului ”obsedat de control” sau al unei asociații birocratice… El este al nostru, al tuturor, iubit de toți și împărțit de toată lumea.
Exact ca și muzica.
cat de curand vom avea un mare crah al Bitcoinului, asta e pariul meu. eu nu as accepta sa fiu platit in Bitcoin. Ar fi multe de zis, Global Repertoire Database nu avea cum sa reuseasca la cum a pornit la drum, dar oricum informatiile exista deja in alte baze de date, acre deja functioneaza impreuna. ca nu sunt deschise e alta problema. oare chiar trebuie sa fie deschise? :)