Eu nu mă voi concentra pe termeni juridici, sunt alții mai în măsură să-i exprime. Vreau doar să evidențiez o problemă de fond a industriei muzicale românești, una la care se reduc toate mizeriile sistemului!
Ce ne slăbește?
Sunt din copilărie în muzică și pot spune cu mâna pe inimă că principala problemă pe care o au toți cei care dețin sau folosesc opere muzicale este corupția: autorii se plâng că UCMR-ADA are metode cel puțin ciudate de a împărți banii, interpreții se plâng că fondurile sunt blocate sau dispar la CREDIDAM, producătorii se suspectează între ei în cadrul UPFR, radiourile și televiziunile nu plătesc drepturile O.G.C.-urilor pentru că planează suspiciuni asupra lor etc.
Din ce cauză?
Corupția poate fi oprită, sau măcar micșorată drastic într-un sistem transparent. Într-un sistem unde autorii pot verifica oricând playlistele radiourilor pentru a le compara cu rapoartele UCMR-ADA, interpreții pot verifica oricând rapoartele CREDIDAM, publisherii știu în orice moment ce se difuzează la radio sau TV etc.
Când sistemul de colectare, gestiune și distribuire a banilor va fi transparent atunci toate suspiciunile și abuzurile vor dispărea!
Când vom putea monitoriza tot ce se consumă și toate părțile implicate vor avea acces la aceste date toată mizeria din industria drepturilor de autor va fi spălată. Pentru că doar atunci când toți avem acces la informație putem negocia apoi stabili reguli echilibrate apoi profita cu toții.
PS: Totuși, transparența nu va fi acceptată de “jucători” decât prin presiunea legislativă. Statul democratic nu are dreptul să dicteze procente și sume dar are obligația să impună un cadru transparent.