E mai vechi, dar l-am recitit si il consider actual.
Lui Florin Grozea i s-a asociat in ultimii ani si extensia “de la Hi-Q”, astfel incat mult mai multi il stiu acum drept “Florin de la Hi-Q” decat dupa numele sau real. Ar fi bine de stiut insa ca Florin Grozea, pe langa activitatea de membru al celebrului trio, a inceput de mai bine de 5 ani sa se ocupe si de zona nevazuta a showbizului si anume de partea de productie muzicala, creare si manageriere de proiecte muzicale (in cadrul firmei MOF Records alaturi de partenerul si colegul sau de trupa Mihai…”de la Hi-Q”) si mai recent de reprezentarea intereselor “breslei” producatorilor muzicali pe care a reusit sa-i convinga sa “se adune” in ARTIS – Asociatia tinerilor artisti si compozitori romani.
Spun “a reusit” cu admiratie, pentru ca ARTIS inseamna: Laurentiu Duta (3 Sud Est), Florin Grozea (Hi-Q), Bobby Stoica (Voltaj), Marius Moga (Morandi), Smiley (Simplu), Radu Fornea (K1), Ionut Radu, Bogdan Popoiag, Mihai Ogasanu, Vlad Irimia (BUG Mafia), Edi Schneider. Doar elita!
Academia de Showbiz: De curand Hi-Q a implinit 10 ani. Iti mai aduci aminte de inceputuri? Cine v-a sprijinit. Ati avut un manager sau un impresar aproape de voi sau a trebuit sa le invatati pe toate “the hard way”?
Florin Grozea: In afara de sprijinul parintilor, de cele mai multe ori un sprijin moral, nu ne-a sprijinit nimeni la inceput! Manager? Impresar? Nu existau in 1996! Am fost compozitori, textieri, orchestratori, manageri, impresari, tour-manageri, avocati, toate la un loc. Am fost inclusiv proprii nostri sponsori, adunam alocatiile de elev si cu ele ne plateam orele de studio.
AdS: Cum s-a produs “dedublarea” ta – artistul a devenit si compozitor si producator muzical. Ai simtit nevoia sa te exprimi si din punct de vedere componistic, sau oferta de pe piata nu va multumea si ati inceput sa va cautati propriul drum muzical? Cum ai invatat sa compui si sa produci muzica?
F.G.: Daca vorbim despre Hi-Q, am vrut sa ma implic in toate fazele si actiunile trupei. Pentru ca nimeni nu stie mai bine ce vrem sa transmitem prin muzica noastra! Si, sincer sa fiu, am fost inainte compozitor si abia apoi cantaret. Mai mult decat atat, in anii aceia eram practic pionierii unui nou stil muzical si nu existau compozitori si orchestratori care sa stie ce vroiam noi sa facem.
Daca vorbim despre munca la propria noastra casa de productie, practic am generalizat “posturile†detinute in trupa Hi-Q pentru alte trupe, aflate la inceput de drum. Asa incat managerul Mihai Sturzu a devenit manager al MOF Records, producatorul muzical Florin Grozea a devenit producatorul muzical al studioului MOF Records.
AdS: Pana de curand v-ati ocupat singuri de soarta Hi-Q, tu in calitate de compozitor si producator muzical si Mihai pe post de manager si impresar. De ce ati ales aceasta solutie? Cum v-ati informat fiecare despre domeniul sau de activitate? Ca tot veni vorba, am observat ca artistii si grupurile cele mai de succes din Romania sunt proprii lor manageri. Oare de ce?
F.G.: Cred ca lucrurile trebuie puse in contextul “istoricâ€. In mod normal o trupa are nevoie de profesionisti specializati pentru management, impresariat, PR, marketing, productie audio. Noi sustinem aceasta teorie cu putere acum. Dar atunci cand nu gasesti sau nu ai banii necesari pentru a-ti angaja pe cineva, nu te lasi batut! Faci singur acea sarcina, cat poti de bine! Iar informatia am gasit-o atat in carti pe care le-am cumparat din State sau Europa, cat si in oamenii din jurul nostru. Am invatat mereu de la cei din jur, si am incercat sa luam de la fiecare ce era mai bun, ce era mai folositor.
Situatia observata de tine, artist de succes egal propriu sau manager, se va schimba in scurt timp, o data cu maturizarea industriei muzicale. Lasa popa sa citeasca, copilul sa se joace, cantaretul sa cante…
AdS: Ce parere ai despre industria muzicala din Romania si in special despre zona din spatele artistilor: impresari, manageri, case de discuri, organizatori de spectacole etc? Daca ai putea schimba peste noapte trei lucruri din aceasta industrie, care ar fi acelea?
F.G.: Industria muzicala este inca la inceput in Romania, iar cei 10 ani care au trecut de la infiintarea celor mai importante brand-uri din muzica noua romaneasca (3 Sud Est, BUG Mafia, Hi-Q, etc) marcheaza sfarsitul “copilariei†si trecerea intr-o alta etapa. Maturizarea pietei se simte in toate domeniile industriei muzicale iar anul care vine va insemna, dupa parerea noastra, un an de cotitura. Un an in care criza care s-a simtit in ultimii 2-3 ani se va adanci atat de mult incat va aduce cu sine modificari de esenta in industrie.
Aceste schimbari se vor vedea in doua directii: verticala – delimitarea unei elite adevarate in toate zonele industriei (artisti, manageri, case de discuri, agenti, studiouri de inregistrari) si orizontala – aparitia unor zone noi care sa satisfaca cererea pietei. Aceste zone noi vor fi, de exemplu: sub-genuri muzicale noi (house, minimal, electro, drum&bass, etc), oportunitati de afaceri noi (net, publishing, reclame, jocuri pe calculator si telefon mobil, etc), job-uri noi (consiliere juridica, firma de tour-manageri, firma de transport, trupe de dans, scoli de canto, de impresariat, de ingineri de sunet, etc).
Daca as putea sa schimb 3 lucruri acestea ar fi:
– as mai infiinta inca 3 case de discuri puternice, pentru ca concurenta adevarata aduce calitate, iar situatia actuala este dezastruasa
– cele 6 case de discuri rezultate le-as cauta A&R cu pregatire si cultura muzicala. E bine sa ai un director care se pricepe la afaceri, dar industria noastra muzicala are mare nevoie de specialisti in muzica!
– as aduce in Romania toate televiziunile muzicale importante din Europa si State! Monopolul creaza situatii hilare si ne-productive
Iar daca ma intrebi ce parere am despre oamenii de acum din spatele artistilor, iti spun sincer ca imi plac doar 3 manageri, 3 impresari, 3 organizator de spectacole, si… aaa… cam atat! Putin, nu-i asa?
AdS: Tu si cu Mihai ati produs si prezentat recent o emisiune TV care incerca sa “repare” imaginea de superficialitate pe care a capatat-o showbizul romanesc prin mondenizare excesiva si promovarea multor nonvalori. Ce reactii ati primit din partea publicului si a reprezentantilor industriei? Stiu ca pe 3 decembrie a avut loc ultima editie – veti continua acest demers?
F.G.: “Ce bine e!†(TVR2) si-a propus sa dea un plus de valoare muzicii romanesti, ajutand practic si teoretic trupe aflate la inceput de drum, care aveau sansa unica de a fi indrumate in cariera muzicala de cei mai importanti producatori, manageri, impresari, juristi, jurnalisti, oameni de media din Romania. Am vrut sa facem o emisiune tehnica, serioasa, dedicata muzicii ca industrie si am reusit! Ne-am saturat de emisiuni in care pseudo-specialisti judeca si dau note unor artisti debutanti punandu-i in situatii penibile, sau prezentatori TV fara pregatire muzicala arunca cu noroi in niste copiii care isi doresc sa cante, doar pentru a castiga audienta! Mihai si cu mine am adus in emisiune crema oamenilor din industria muzicala care, sincer si direct, fara sa judece sau sa dea verdicte, ne-au dezvaluit din experienta lor si din tainele meseriei lor.
Reactia publicului a fost de incurajare, dar audientele nu au fost spectaculoase, pentru ca emisiunea este una de nisa, dedicata celor implicati in show-biz. Surprinzatoare si imbucuratoare a fost insa reactia colegilor nostri, artisti, manageri, impresari, compozitori, care ne-au felicitat pentru curaj si pentru intentii! Am descoperit ca si ei asteptau emisiuni mai serioase, mai tehnice, mai “business-orientedâ€.
AdS: Am fost recent invitata la liceul Mihai Viteazu sa tin o prelegere depre oportunitati de cariera in industria muzicala. Intrebandu-i pe tinerii prezenti acolo (clasele IX-XI) daca le place industria muzicala din Romania am primit drept raspuns un “NU” unanim si sonor. Ce parere ai despre asta? Cum crezi ca am putea sa-i convingem pe tineri ca aceasta industrie e serioasa si ca merita sa se gandeasca sa-si porneasca o cariera in “spatele artistilor”?
F.G: Reactia lor este indreptatita, iar vina pentru imaginea proasta a show-biz-ului romanesc o purtam cu totii! Artistii sunt prea putin consecventi, casele de discuri cauta comercialul cu orice pret, televiziunile muzicale nu au politici coerente, deci… la ce sa ne asteptam? Pe de alta parte, eu cred in elite! Putem sa convingem oamenii ca suntem seriosi si profesionisti dar daca devenim cu totii seriosi si profesionisti! Iar tonul il va da, ca in orice alt domeniu, elita. Fie ca e vorba de interpreti, de compozitori, de studiouri si case de productie, de radio-uri si televiziuni, trebuie sa cream o elita adevarata care sa traga in sus industria muzicala prin tonul pe care il da. Voltaj, Hi-Q, SISTEM, Directia 5, BUG Mafia, dau tonul maturizarii prin calitatea actului artistic si atitudine profesionista.
Deja se vad cateva rezultate, incepand cu ARTIS, asociatia elitei compozitorilor si interpretilor romani, si continuand cu recenta incercare de polarizare a agentilor de booking.
AdS: Ce sfaturi i-ai da cuiva care isi doreste sa inceapa o cariera in industria muzicala din Romania, indiferent daca este artist sau nu.
F.G.: Pentru muzica, dar si pentru orice alta meserie pe care cineva o alege, sfaturile mele sunt aceleasi: abordeaza serios si cu pasiune munca ta, invata, studiaza, invata, studiaza iar, invata mereu, fii la curent cu ce se intampla in domeniul ales, fii corect si mentine o atitudine de profesionist. Si, cel mai important, fii azi mereu mai bun decat ai fost ieri!
Powered by ScribeFire.
Comments are closed.