Nu e niciun motiv secret: Ovidiu Anton “Moment of silence” este o melodie bună, cântată bine, lansată într-un moment potrivit – pe TVR, la Eurovision România 2016.
Dar dacă totuși vreți motive, citiți mai jos…
Cred că interesul mic pe care concursul Eurovision îl mai trezește în România este un lucru bun, până la urmă.
De ce? Pentru că brand-ul rămâne interesant pentru cei din industria muzicală, fiind unul dintre puținele evenimente cu deschidere internațională, așa că votul publicului este din ce în ce mai puțin important în fața votului juriului și al mass-mediei.
Juriu și mass-media? Da! Pentru că, fiți siguri, juriul de profesioniști nu votează doar cu inima, ci și cu ochii pe newsfeed-urile Twitter și Facebook, pe Pagina de Media, Adevărul și Gândul și Urban.ro.
Așadar, după părerea mea, cu cât show-ul TV are mai puțin succes la public, cu atât va crește în calitate, transformându-se și “curățându-se” în fiecare an.
Cum realizezi că are puțin succes la public? Nu te uiți neapărat la audiențe [care sunt din ce în ce mai mici], ci la numărul de voturi:
Clasamentul selecției naționale Eurovision România 2016:
1. Ovidiu Anton, cu piesa “Moment of Silence” – 6.585 de voturi
2. Vanotek feat. The Code & Georgian, cu piesa “I’m Coming Home” – 4.702
3. Florena, cu piesa “Behind The Shadows” – 3.491
4. Dream Walkers, cu piesa “Let It Shine” – 2.332
5. Mihai Trăistariu, cu piesa “Paradisio” – 2.142
6. Doru Todoruţ feat. Irina Baianţ, cu piesa “The Voice” – 1.235
Cum va redeveni relevant Eurovision în România?
Nu cu succesul de public, ci cu o singură condiție: juriul să fie format din profesioniști relevanți în industria muzicală actuală! Ei știu mai bine ce are nevoie publicul, mai bine chiar decât publicul… Ceea ce, cu mâna pe inimă, s-a întâmplat la această ediție – juriul a fost format din artiști și compozitori din prima linie, care au dat, prin prezența și voturile lor stilul acestui eveniment.
Motiv pentru care finala a fost câștigată de o piesă rock foarte interesantă, bine scrisă, puternic interpretată, cu versuri deosebite care mie îmi amintesc [coincidență sau nu?] de cântecul tragediei Colectiv, “The day we die”:
I’ve seen them all come and go,
They’re to blame
Empty words, wicked game
Cause for all of their lies we pay with our livesIn the darkest nights feel the power in you
Take a moment of silence and fight for the truth
Watching the days go by nothing changed, nothing new
Take a moment of silence and fight for the truth
Dar nu câștigătorul Eurovision România este cel care definește un concurs, ci întreg topul final!
În anul 2012, în care Mandinga a câștigat finala Eurovision România, am spus că era singura melodie din concurs care merita să câștige.
În 2016 lucrurile s-au schimbat: topul final arată că juriul a avut de unde alege și oricare dintre piesele din top 3 ar fi fost o alegere bună. Nu mi-a plăcut deloc piesa cântată de Dream Walkers, iar piesa lui Mihai Trăistariu este mediocră, dar acestea sunt părerile mele subiective, desigur. Topul are piese bune care vor folosi expunerea de la Eurovision pentru a-și începe cariera.
Înainte de semifinale am făcut câteva scurte-scurte recenzii pe pagina mea Facebook și 5 din 6 piese de pe podium au fost… toate cele 5 piese lăudate de mine. Personal aș fi mers cu Vanotek sau Florena, dar, repet, juriul a făcut o treabă “profi” anul acesta.
Apropo de Florena: puștoaica are 16 ani și are vocea asta. Plus votul bloggerilor internaționali. Dacă va avea noroc de piese la fel de bune ca în acest concurs, prevăd o nouă divă a muzicii românești! Urmăriți-o, că merită.
În concluzie: Ovidiu Anton merită felicitări, la fel de mult cum merită felicitați membri juriului și, prin cale de consecință, organizatorii.
Pentru că, oricât de mult ne-ar plăcea, nouă, românilor, să urâm acest Eurovision, de data asta organizarea a fost impecabilă.
Iar rezultatele concursului Eurovision România 2016, deși nu pot spăla complet anii de show-uri ratate și melodii dubioase, pot renaște speranțe.
Pentru o clipă, corul de critici poate să se oprească. Doar o clipă, pentru un moment de liniște.