S-au împlinit 18 ani de Hi-Q.
Un moment important pentru noi. Finalul acestui proiect muzical. Un moment numai bun să îmi amintesc de oamenii care au pus umărul la succesul nostru.
Am scris deja câteva articole pe care vă invit să le citiți: Edi Schneider, Bobby Stoica, Dan Badea, Dan Popi, Nicoleta Drăgan, Șerban Huidu și Răzvan Popescu, Gabriel Huiban, Silviu Păduraru, George Nemeznic și Victor Solomon.
Acum e cel mai bun moment pentru un Catharsis. Acum e cel mai bun moment să îl laud și să îl critic pe Marius Moga.
Marius Moga și Hi-Q
Pe Marius l-am cunoscut când el avea 17 ani, în sediul casei de discuri Roton. Avea un păr creț mare și un tupeu extraordinar pentru un puști necunoscut în industria muzicală! Caseta lui cu piese demo suna prost de tot, dar avea niște compoziții foarte-foarte interesante! Acele schițe au devenit apoi hituri cântate de Hi-Q, Sistem, Akcent, Andreea Bălan, Simplu :-)
Când ne-am mutat de la Roton la Cat Music i-am cerut lui Dan Popi să producem noul album cu Marius Moga la Constanța, unde el lucra în studioul lui Viorel de la 3 Sud Est. El deja compusese hiturile “Oare știi” Simplu [în noua formulă, cu Smiley ca solist] și “Ți-am promis” Akcent. Ambele piese aveau un sound nou, inovator, foarte aproape de stilul 2 Step / Garage care îmi plăcea și mie în aceea perioadă [citește povestea compunerii “Un minut” în articolul despre Bobby Stoica].
La Constanța am compus întâi “Tu ești dragostea mea” care a fost Number One în România. Apoi restul albumului “Pentru Prieteni”.
Marius a fost cel care a insistat ca noi doi, Mihai și Florin, să cântăm mai mult în piese, chiar și la refrene! Stilul lui muzical era foarte influențat de R&B și hip-hop, spre deosebire de compozitorii la modă din acea perioadă [Laurențiu Duță, Costi Ioniță, Bobby Stoica, Edi Schneider] cărora le plăcea mult dance-ul. Linii melodice mai complicate și rapide ale lui Moga erau ceva nou pentru noi, dar au adus o schimbare foarte bună în muzica Hi-Q.
Țin minte că petreceam 12-16 ore pe zi în studioul de la Constanța, departe de casă, de prieteni, de iubite. Marius suferea și vorbea la telefon cu prietena lui de atunci, discuții din acelea de puștani :-) După o discuție telefonică mai lungă cu prietena lui am stat un pic la povești, ne-am cunoscut mai bine. I-am povestit și de iubita de care mă despărțisem eu de câteva luni, el mi-a povestit de familia lui și de prietenii pe care i-a lăsat la Alba. Ne-am hotărât să facem o baladă pentru Hi-Q, pentru că eram în starea necesară compunerii unei piese triste, dar și pentru că Marius credea că trupa noastră merită o melodie lentă.
L-am adus pe în studio pe Victor Solomon [Solo de la Bosquito] de la Brașov, un prieten de-al meu mai vechi, un chitarist genial. Marius a scris ritmul care, la început, suna a LL Cool J sau Fugees, nicidecum a baladă pop :-) Apoi chitara magică a lui Solo. Apoi versurile inspirate de poveștile noastre de dragoste din acel moment. Asta e povestea adevărată a piesei “Dor de tine, dor de noi”, chit că presa a înțeles versurile în contextul plecării Danei din 2003, moment în care am lansat videoclipul. Balada vorbește de fapt despre iubirile noastre de atunci:
Chimia dintre Moga și mine era foarte bună, așa că i-am promis împreună lui Mihai să facem un studio și un label împreună – MOF Records. În 2002 am dat drumul acestei afaceri comune, aveam sediu în centrul Bucureștiului, lângă clubul Twice. A urmat 2 ani plini de succes! Am lansat atâtea hituri încât la un moment dat trei sferturi din Romanian Top 100 era produs la MOF Records!
Mai mult decât atât: hitul internațional O-Zone “Dragostea din tei” a fost produs la noi în studio de Bogdan Popoiag [Unu’, R.O.A.]! Piesa s-a vândut în peste 12 milioane de exemplare și a ajuns number one în 27 de țări.
Label-ul nostru a lansat și propriile proiecte: Unu’ și TNT.
În acei ani am învățat foarte multe despre compoziție și producție muzicală, stând alături de Marius zi și noapte.
Tot de la el am învățat că talentul și inteligența nu vin neapărat la pachet cu caracterul.
După plecare Danei Nălbaru din Hi-Q a urmat rapid plecarea lui Marius Moga din MOF Records, apoi a lui Răzvan Marin – tour-manager-ul Hi-Q. A fost o perioadă ciudată în care oameni pentru care aș fi băgat mâna în foc îmi întorceau spatele… Nici succesul, nici banii, nici contractele nu păreau a fi obstacole în calea acelor oameni.
Eram confuz și mă simțeam trădat.
În anii următori m-am trezit fără să vreau în mai multe incidente publice legate de Marius Moga, cel mai cunoscut este descalificarea piesei lui de la Eurovision – Andra feat SIMPLU “Dracula, my love”. Apoi mi-a părut rău că l-am atacat… pentru că eu nu cred în răzbunare.
După mai mulți ani de relație rece am avut o întâlnire cu el în care i-am spus tot ce aveam pe suflet, el m-a ascultat, a spus și partea lui de poveste. Ne-am strâns mâinile și am lăsat în urmă neînțelegerile noastre.
Am descoperit, la aproape 10 ani de la despărțirea noastră, un Marius Moga mai matur, la fel de genial la butoane, la fel de tupeist, dar mai atent să nu rănească oamenii din jur.
Un detaliu picant pentru voi: în primul lui single solo “Pe barba mea” el spune “Eu cred ca nimeni nu știe / Cât de greu e sa plătești chiria dintr-o melodie” – ba eu știu cât e de greu, că Marius a locuit la mine în sufragerie câteva luni în 2002, până când a putut să plătească chiria la propriul lui apartament! Și făcea melodii la calculatorul meu cu care apoi mergea pe la artiști să le vândă.
[O spun cu respect pentru ambiția și talentul lui, nu ca o critică]
De ce Marius Moga?
Pentru că ai nevoie de prieteni care să te susțină la bine și la rău, dar ai nevoie și de dușuri reci care să te aducă cu picioarele pe pământ.
În următorul articol vă voi povesti despre un om foarte important în istoria Hi-Q – Nicoleta Drăgan.
You must be logged in to post a comment.